Sunday, 22 November 2009

Američka avantura




U knjizi It Still Moves: Lost Songs, Lost Highways, and the Search for the Next American Music, glazbena kritičarka Amanda Petrusich kreće na stvarno putovanje po imaginarnoj Americi: onoj koja egzistira u narativu folk glazbe od močvara Tennesseeja, preko Apalačijskog gorja, pa sve maglovitog Oregona i Washingtona na sjeverozapadu. Pitanje koje na samom početku postavlja jest: Što je zapravo Americana? Povijesno, piše Petrusich, Americana je tradicionalna folk glazba, simbiotski amalgam folka, bluegrassa, countryja, gospela, bluesa i klasične, emocionalno nabijene kombinacije gitare i vokala. Može biti glasna ili tiha, lijepa ili kakofonična, ali je uvijek prošarana životom pejzaža iz kojih je potekla. Tijekom putovanja, Petrusich otkriva veze između tradicionalne i suvremene estetike koje pokrivaju vremenski spektar od najranijih gramofonskih snimaka lutajućih pastora i njihovih zborova pa sve do freak-folk eksperimentatora poput Animal Collective i Devendre Banharta.

Negdje na toj liniji mogli bi se smjestiti i Blitzen Trapper, sekstet iz države Oregon, koji na posljednjem albumu Furr maksimalno baštini tradicionalnu američku glazbu, i to ponajviše preko Alexa Chiltona i njegovih Big Star, ali i Neila Younga i The Byrds. Furr karakterizira odmak od soničnog eksperimenta prisutnog na ranijim radovima, a posebno na Wild Mountain Nation. Ipak, to ga ne čini ništa manje složeni. Snimljen u starom telegrafskom kompleksu u blizini centra Portlanda, Furr ima patinu ploče snimljene početkom 70-ih, a opet, njegov nevjerojatan spoj kalifornijskog sunshine-popa i folka posjeduje suvremenu svježinu. Za razliku od ranijih ploča, na kojima je naglasak bio na dekonstrukciji žanra gotovo nasilnim uvođenjem novih stilskih odrednica, Eric Earley, producent i skladatelj koji stoji ispred Blitzen Trapper, ovog je puta stvorio uravnotežen miks psihodeličnog i garažnog rocka, popa i folka.

Album otvara energična Sleepytime in the Western World, koja vokalnim harmonijama, igrom hammond orgulja i rustikalnog klavira i glasnim električnim gitarama kao da je ispala s prve ploče već spomenutih Big Star. Furr je klasična folk coming-of-age priča uz pratnju harmonike i akustične gitare, dok se u Saturday Nite, s falsetto vokalima i dominantnim orguljama, krije pravi funk dragulj. Not Your Lover neodoljivo podsjeća na Youngove solo numere uz klavirsku pratnju, poput dramatične Man Needs A Maid ili See The Sky About To Rain. Najbliža njihovim ranijim radovima psihodelična je Love U: zid buke amplificiran snažnim ritmom koji se izmjenjuje s višeglasnim vokalnim harmonijama i mračnim, jekom distorziranim akordima. Nezaobilazna steel gitara dominira u Stolen Shoes and a Rifle, dok kolaž Echo/Always On/EZ Con počinje kao klasična balada, a završava kao instrumentalna numera iz kakve blaxplotation serije iz 70-ih. Lady on the Water, uz pratnju na akustičnoj gitari, Earleyjev lijeni vokal i tek pokoji klavirski ton, čini puni krug, logičan svršetak ovog melting pota žanrova američke popularne i tradicionalne glazbe.

Poput grupe Wilco na njihovom posljednjem albumu Sky Blue Sky, Blitzen Trapper kao da su odustajanjem od eksperimenata s bukom i ritmom ponovno izmislili sami sebe, kroz harmonije, melodije i emocije. A to bi mogao biti njihov najveći eksperiment do sada.


Blitzen Trapper - Furr [2008] 



Try | Buy | Info




No comments:

Post a Comment